Isnin, 11 April 2016

Permusafiran Si Faqir Ramadhan Menunaikan Haji (1992)



Keadaan di Mina pada tahun 1992 



Semakin bertambah bilangan penduduk dunia bermakna jumlah muslimin dan muslimah yang wajib menunaikan fardhu haji di Mekah semakin perlu bergilir-gilir untuk mengerjakan ibadah yang menjadi fardhu yakni tuntutan mereka sebagai muslim.

Apabila Islam itu dibina dengan dasar pengakuan syahadah, mendirikan solat, membayar zakat, menunaikan haji di Baitullah dan berpuasa di bulan Ramadhan,  pelancongan menurut akidah wajar tidak lagi mengitar perkara-perkara keburukan apabila kesihatan menjadi asas untuk perjalanan ke Mekah dan Madinah.

Apabila jihad bagi wanita antaranya ialah menunaikan haji dan umrah, apakah wujud perkaitan wanita dengan perbuatan 'ledakan bom ke atas diri' di dalam akhlak dan agama islam itu sendiri bagi negara-negara muslim?

Lalu masihkah sukar menjadikan pelancongan dan permusafiran itu antara asas kepada pembaik pulihan aliran sistem pengangkutan, kesihatan, pemakanan dan minuman, penginapan serta simpanan keewangan?

Apakah perjalanan ibadah seperti ini tidak diinsurankan setelah jamaah-jamaah haji memerlukan jaminan keselamatan dan insuran itu sendiri terdiri dari orang-orang yang melakukan pekerjaan yang tidak semata-mata pengumpulan wang sebagai modal keuntungan?





Tiada ulasan:

Catat Ulasan